Volgens de Arbowet is een organisatie verplicht om een veilig werkklimaat te creëren voor haar werknemers. Door ongewenst gedrag kan het veilig gevoel, ineens onveilig voelen. Pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld zijn gebeurtenissen die een enorme impact kunnen hebben op uw werknemers, hoe zij zich voelen en hoe zij functioneren. Na ervaringen met ongewenst gedrag kan het zijn dat zij stress ervaren, verlies van werkplezier, minder goed functioneren of uitvallen en in het verzuim terecht komen.
Het opstellen van een beleid over het beschermen van de psychosociale arbeidsbelasting en het beleid ook daadwerkelijk uitvoeren, is een belangrijk criterium voor het creëren van een veilig werkklimaat. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.
De vertrouwenspersoon kan uw werknemers begeleiden die meldingen of een klacht hebben over ongewenst gedrag. Eventueel kan de vertrouwenspersoon benaderd worden bij integriteitskwesties en misstanden binnen een bedrijf (denk aan fraude, steekpenningen of milieu-delicten).